Föreningen

Senaste ändring: 2022-04-15

Vad är vi för ena?

Amiga Computer Group - Gävleborg bildades 1998 och har sedan dess samlat datorentusiaster framför allt från Gävletrakten men numera från hela landet efter diverse omflyttningar. Klubben är sprungen ur den entusiasm som fanns runt hemdatorn Amiga en gång i tiden och i samma anda träffas man fortfarande ett par gånger om året och anordnar Sommarhack och VinterLAN i närheten av Gävle.

Hackare

Föreningen syftar till gemenskap kring datorer, inte bara retro-datorer som Amiga längre utan andra datorer också. Hacken har en tydlig social funktion och vi lär oss mycket av varandra om allt från relativt enkla enkortsdatorer till de senaste finesserna i Linux-kerneln. Det är ytterst få som kör Windows, de flesta tycker nog det inte är något vidare operativ, det finns en och annan som kör Mac.

Gamers

Det finns också en generation med spelälskare som gärna kommer på hacken och spelar även om de lyst lite med sin frånvaro de två senaste hacken.

Även om antalet Amigor sjunkit något de senaste åren dyker det upp ett och annat retroexemplar som visas upp och spelas på eller kodas på vid Sommarhack. Annars är det väldigt mycket Linux som har fångat entusiasterna som inte direkt är sålda på Windows. En och annan Macbook har förekommit också.

Historia

Roosa har skrivit samman delar av föreningens historia som du kan läsa om du vill.

Kontakt och Medlemsskap

Du får enklast kontakt med oss genom att kontakta någon i styrelsen på e-post. Om du är medlem är snabbaste vägen troligen vår facebookgrupp. För att bli medlem är det enklaste att komma på något av hacken och lösa medlemsavgift där. Innan du blir medlem kan det vara god idé att läsa igenom föreningens stadgar. Det finns också ett bildgalleri som visar hur kul vi har på hacken :)